poniedziałek, 21 grudnia 2015
Aleksandr Borodin (1833-1887), Tańce połowieckie.
Borodin
Aleksandr, Tańce połowieckie
fragment opery Kniaź Igor A.
Borodina, wystawionej w Petersburgu 1890. Dziewiętnastowieczni kompozytorzy
ros., członkowie Potężnej Gromadki, uprawiali na początku swej drogi życiowej
albo i do końca życia zawody niewiele mające wspólnego z muzyką. Rimski-Korsakow
odbył za młodu podróż mor. dookoła świata, ale w porę rzucił dla muzyki
marynarską przygodę. Musorgski kształcił się na oficera, a potem zarabiał na
życie jako urzędnik państwowy. Borodin zdobył zawód chemika i uprawiał go przez
całe życie po społu z muzyką. Rimski-Korsakow wspominał go: „Był człowiekiem w najwyższym stopniu serdecznym, wykształconym,
przyjemnym i na swój sposób dowcipnym rozmówcą. Przychodząc co niedziela
zastawałem go często przy pracy w laboratorium, które mieściło się obok jego
mieszkania. Gdy on tkwił nad kolbami napełnionymi jakimś bezbarwnym gazem,
przenosząc go za pomocą rurki z jednego naczynia do drugiego, żartowałem, że
przelewa z pustego w próżne. Dokończywszy pracy przechodził ze mną do swego
mieszkania. Braliśmy się do muzykowania lub zaczynaliśmy rozmowę, podczas której
zwykle zrywał się, biegł do laboratorium, by popatrzeć, czy coś tam się nie
przypaliło, nie wykipiało, wyśpiewując przy tym na korytarzu jakieś
niewiarygodne sekwencje z następujących po sobie non i septym. Potem wracał i
kontynuowaliśmy grę czy przerwaną rozmowę” (cytat za: H. Swolkień Aleksander Borodin 1979). W 1869 Borodin powziął zamiar skomponowania opery opartej na
słynnym Słowie o wyprawie Igora, arcydziele
literatury staroruskiej. Praca nad operą do własnego libretta, mimo słów zachęty
ze strony przyjaciół, nie mogła się skończyć ze względu na rozliczne zajęcia i
nowe zainteresowania kompozytora. „Ileż naprosiłem się kochanego Borodina —
pisał Rimski-Korsakow — żeby wykończył kilka numerów [opery], by można je było
zagrać na koncertach [...]. Okazywało się, że napisał jakąś tam stronicę czy
dwie partytury, dosłownie tyle co nic. Pytam go więc: — Aleksandrze
Porfiriewiczu, czy napisał Pan? — Napisałem — odpowiada. Okazuje się, że
napisał... mnóstwo listów. — Aleksandrze Porfiriewiczu, czy przełożył Pan
wreszcie taki to a taki numer [opery]? — Przełożyłem — odpowiada poważnie. — No,
chwała Bogu, nareszcie! — Przełożyłem... z fortepianu na stół — ciągnie dalej
również poważnie i spokojnie”. T.p. zajmował się Borodin 1875. Pracę nad operą
przerwała śmierć kompozytora 1887. Prawykonanie dokończonej przez
Rimskiego-Korsakowa i A. Głazunowa opery Kniaź
Igor odbyło się 23 X 1890 roku w Teatrze Maryjskim w Petersburgu.
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz